OnlineLahTauke! Bring Your Business Online!

Sunday, 5 August 2012

Maksud Voltan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

maksud voltan

Cuba tengok gambar diatas.. Menarik kan?? terutamanya bagi pelajar engineering.. Daripada lukisan ini, boleh tak korang buat satu hubungan di antara Voltan (Volt), Current (Amp) dan Rintangan (Ohm)???

Biasanya korang akan buat macam ni kan.. " Voltan berkadar terus dengan current dan rintangan.". (V=IR)
Betul tak??? Betul lah kan.. hehe.. ^_^

Berdasarkan gambar tersebut aku nak buat satu hubungan.. Maksud voltan adalah tenaga keupayaan yang membuat aliran arus elektrik dalam litar menolak elektron di sekeliling. Elektron yang ditolak ini membawa current yang bergerak melalui medium konduktif. Rintangan pula adalah satu kuasa yang akan menentang aliran arus elektron dalam medium konduktif tersebut.

Sama seperti gambar di atas.. ^_^.

Pendapat korang pula, macam mana ???

Terima kasih.. salam dari pantai timur.




Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...