OnlineLahTauke! Bring Your Business Online!

Tuesday, 15 January 2013

Boleh Ke Guna Arak Dalam Penyembur Serangga??

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Arak itu haram. Jangan sesekali minum arak ini

Akhirnya habis sudah final exam untuk sem ini. ^_^. Aku nak gembira sangat pun tak boleh sebab tak tahu macam mana result aku nanti. Harap-harapnya aku selamat. Ok.. Hari ni bolehlah aku tumpukan 100 peratus masa untuk berblog sebelum pulang ke kampung hari khamis ini. Berbalik kepada tajuk di atas. Semalam kawan aku ada tanya soalan pasal penggunaan arak.

"Assalamualaikum ..saya nak bertanya, kumpulan saya ada buat penghalau serangga organik yg terdiri daripada EM (effective microorganism). Masalahnya sekarang nak buat tu kena pakai alkohol yang terdiri daripada arak (vodka/ wiski). Memang jumlah pengunaan dia tidak banyak sebab dah campur dengan bahan lain, cuma saya nak bertanya tentang hukum dia bila kita sembur ke tempat macam reban ayam yang banyak lalat ataupun kat tempat makanan sebab tujuan dia nak halau lalat. Macam mana tu??"

Itu adalah soalan yang dikemukakan oleh kawan aku. Aku pun sebenarnya was-was tentang penggunaan arak dalam pembuatan bahan seperti itu. Nak jawab aku tak ada ilmu. Kalau jawab takut salah sebab arak ini bagi kita, umat islam adalah najis. Kita di haramkan meminum arak kerana sifatnya yang memabukkan. Tetapi dalam perubatan ada jga ubat yang menggunakan alkohol yterdiri dari arak..

Jadi aku juga nak tahu adakah boleh atau tidak penggunaan alkohol yang terdiri dari arak vodka atau wiski ini.. Boleh seseorang terangkan hal ini??

Terima kasih..salam dari pantai timur.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...