OnlineLahTauke! Bring Your Business Online!

Wednesday, 2 January 2013

Video Sambutan Ambang 2013 Di Dataran Kemerdekaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sambutan Ambang 2013

Pada permulaan Tahun Baru 2013, kita semua dapat melihat satu perubahan yang amat besar dalam cara kita menyambut tahun baru. Perubahan cara sambutan yang aku katakan ini adalah Program Jom Santai Bersama GeMS kelolaan Kerajaan Negeri sempena ambang 2013.

Aku buat entri ini bukannya sebab politik.. Tidak sama sekali ya.!! Tetapi aku nak kita berfikir dan memilih apa yang terbaik buat diri kita sendiri. Menjelang tahun baru, macam-macam sambutan yang diadakan pada malam 31 December.. Cuba lihat disini senarai sambutan tahun baru yang diadakan di negara kita.

Dalam banyak-banyak program tersebut ada terselit Program Jom Santai Bersama GeMS kelolaan Kerajaan Negeri sempena ambang 2013.. Program ini menggunakan pendekatan baru dengan tema keagamaan serta bersifat santai. Tak sangka aku, rupa-rupanya ramai orang kita yang amat dahagakan ilmu agama. Kalau tidak, tak kan program ini dapat menarik seramai 140 ribu orang dari pelbagai lapisan masyarakat untuk membanjiri Dataran Kemerdekaan, Shah Alam.

Ustaz Azhar Idrus, Pierre Andre dan Kamal Adli Di ambang Malam Tahun 2013


 Diana Amir Sajak Untuk Sahabat Di ambang Malam



Sambutan Ambang 2013 Bersama Ustaz Azhar Idrus (UAI), Wan Zack Haikal dan Nasha Edziera 



Ulama' dunia dari syria, Sheikh Muhammad Ali As-Sobuni memberi ucapan dan diterjemahkan oleh Ustaz Muhammad Nazmi Karim



Ustaz Azhar Idrus ,Ustaz Haslin dan Dato Malek Noo



Ambang malam Tahun Baru 2013 dengan alunan asmaul husna bertempat di dataran kemerdekaan shah alam selangor.



Inilah sambutan tahun baru yang berunsurkan islamic dan dakwah yang aku katakan itu. Jikalau dari dahulu lagi program seperti ini dilakukan pada tahun baru atau malam merdeka pasti lagi ramai orang yang datang. Disamping kita bersuka ria menyambut tahun baru, kita juga mendapat ilmu dari soalan-soalan yang tidak pernah terfikir pun akan hukum hakamnya. 

Dari Abu Hurairah ra. dari Nabi saw. beliau bersabda : "Sungguh Allah mempunyai malaikat-malaikat yang mulia yang selalu berjalan mencari majlis zikir, apabila mereka mendapatkan suatu majlis yang dipergunakan untuk berzikir, maka mereka duduk di situ dan masing-masing malaikat membentangkan sayapnya, sehingga memenuhi ruangan yang berada di antara ahli zikir dan langit dunia.

Apabila ahli zikir itu telah kembali ke rumah masing-masing, maka para malaikat itu naik ke langit, dan kemudian di tanya oleh Allah Azza wa Jalla padahal Allah telah mengetahuinya :

Dari mana kalian datang ?"

Para malaikat menjawab : "Kami baru saja mendatangi hamba-Mu di bumi yang membaca tasbih, takbir, tahmid dan memohon kepadaMu."

Allah bertanya : "Apakah yang mereka minta ?"

Malaikat menjawab : "Mereka minta Syurga."

Allah bertanya : "Apakah mereka pernah melihat syurga-Ku ?"

Para Malaikat menjawab : "Belum pernah"

Allah bertanya : "Bagaimana jika mereka melihat Syurga-Ku ?"

Para Malaikat menjawab : "Mereka juga mohon diselamatkan."

Allah bertanya : "Mereka mohon diselamatkan dari apa ?"

Para Malaikat menjawab : "Dari Neraka-Mu."

Allah bertanya : "Apakah mereka pernah melihat Neraka ?"

Para Malaikat menjawab : "Belum pernah"

Allah bertanya : "Bagaimana jika mereka pernah melihatnya?"

Para Malaikat menjawab : "Mereka juga memohon ampun kepada-Mu."

Allah berfirman : "Aku telah mengampuni mereka, maka Aku akan memenuhi permohonan mereka dan akan menjauhkan mereka dari apa yang mereka mohon untuk diselamatkan."

Para Malaikat berkata : "Wahai Tuhanku, di dalam majlis itu ada si Fulan, seorang hamba yang banyak berdosa, ia hanya lewat kemudian ikut duduk bersama mereka."

Allah berfirman : "Kepada Fulan pun Aku mengampuninya. Mereka semua adalah termasuk ahli zikir, dimana tidak ada seorang yang duduk di situ akan mendapatkan celaka." (hadis. Bukhari Muslim)


Terima kasih..salam dari pantai timur.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...